باقری گفت: هم اکنون ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی در حال تحصیل هستند.

صبح امروز (شنبه، ۱۶ اسفند) نشست خبری معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور مرکز همکاری های بین المللی با حضور بهادر باقری، معاون گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در محل وزارت علوم برگزار شد.

باقری در این نشست اظهار کرد: باتوجه به گسترش ویروس کرونا در جهان محدودیت هایی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، ی و اقتصادی به خصوص در حوزه های مختلف دانشگاهی به وجود آمده است.

او افزود: هم اکنون ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی در حال تحصیل هستند.

این مقام مسئول گفت: در آغاز سال با وزارت امور خارجه مکاتبه ای انجام داده ایم تا به دانشگاه هایی که نیاز به استادان فارسی زبان دارند معرفی شویم و در این میاناستادان فارسی زبانرا به کشور های گرجستان، ترکیه، ازبکستان، اوکراین و چین اعزام کردیم.

معاون گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم تصریح کرد: قصد اعزام ۱۱ استاد فارسی زبان را از دانشگاه فردوسی مشهد به کشور های مختلف داریم و تا پایان سال ۲۳ استاد و مدرس را به ۱۳ کشور اعزام خواهیم کرد.

باقری ادامه داد: آزمون استاندارد زبان فارسی که بسیار مهم است و دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران به این مدرک احتیاج دارند تا کنون در ۷ دوره در وزارت علوم ایران، گرجستان و عراق برگزار شده است.

اهمیت توجه زبان و ادبیات فارسی در کشور

در ادامه این نشست سید علی اصغر میرباقری فرد رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی در کشور ما یک اهمیت راهبردی از بعد علمی، فرهنگی، ی و اقتصادی دارد و به همین علت ظرفیت های بزرگی در اسناد بالادستی و ت های ابلاغی در حوزه علم و فناوری برای وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

او افزود: برای تحقق این اهداف در اسناد بالادستی طبیعی است که نهادها، سازمان ها و وزارتخانه های مختلف نقش دارند، اما کلیدی ترین وظیفه بر عهده وزارت علوم است و به همین علت این نقش در بخش ها و حوزه های مختلف وزارت علوم و به ویژه معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی بسیار حساس است.

میرباقری فرد تصریح کرد: یک ستاد اجرایی برای رصد اجرای این اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و به طور طبیعی و قانونی باید همه نهاد های مسئول در باب گزارش فعالیت های خود آن را ارائه دهند؛ بنابراین وزارت علوم حساس ترین و کلیدی ترین نقش را با تحقق اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی برعهده دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران بیان کرد: از آنجایی که اسنادبالادستی احکام کلی هستند، باید کوشش کنیم تا در چهارچوب مشخص شده اهداف خوبی را به نمایش بگذاریم، انتظار می رود که وزارت علوم به عنوان یک ستاد بزرگ در ساحت آموزش عالی کشور هر فعالیتی را که انجام می دهد به صورت هدفمند باشد. این موضوع در مرکز همکاری های علمی و بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی ایران شناسی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

میرباقری فرد گفت: برنامه راهبردی گسترش زبان و ادبیات فارسی ایران شناسی در حوزه زبان و ادبیات فارسی به طور خاص پیش بینی شده که ساختار آن برنامه در ابتدا دارای یک مقدمه است که در به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و جایگاه آن در کشور ما به عنوان یک مزیت بزرگ نسبی اشاره شده که می تواند دستاورد های بزرگ علمی، ادبی، فرهنگی، ی و اقتصادی را برای کشور ما به همراه داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران یادآوری کرد: امروزه در دانشگاه ها و مراکز بزرگ علمی کشور وقتی برنامه ای تدوین می شود مفصل نیست، در حالی که برنامه های تدوین شده باید پویا و چابک بوده و چشم انداز کیفی در آن ها مورد توجه قرار گیرد.

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

تحصیل ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی

فارسی ,زبان ,کشور ,وزارت ,ادبیات ,علوم ,ادبیات فارسی ,وزارت علوم ,گسترش زبان ,ایران شناسی ,زبان فارسی ,مدیره انجمن ترویج ,۲۳۰۰ دانشجوی خارجی ,هیئت مدیره انجمن ,فارسی ایران شناسی
مشخصات
آخرین جستجو ها